۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۵۶۴۴۳۴
صالحی در اختتاميه نمايشگاه كتاب:

صنعت نشر در دیپلماسی عمومی و خارجی مورد توجه باشد | لزوم اهتمام به جریان توسعه علمی کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص اهمیت دیپلماسی نشر گفت: صنعت نشر از زاویه دیپلماسی عمومی و خارجی باید دیده شود، ایران از طریق صنعت نشرمی تواند با جهان ارتباط برقرار کند.
سخنرانی سید عباس صالحی وزیر ارشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب که در مصلی تهران برگزار شد، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب تهران از زوایا مختلف باید بررسی شود.

وی ادامه داد: مهم ترین اتفاق این دوره نمایشگاه بعد فرهنگی و اجتماعی آن است، در واقع هیچ فضایی از تجمع انسانی را در این مرز و بوم با چنین تجمع انسانی را نمی توان دید، در روز گذشته براساس آمار جمعیت شناسی اعلام شده است که در این دو روز در حدود ۶۰۰هزار نفر از نمایشگاه بازدید کرده اند، در کشور ما فقط در بازی دربی چنین فضایی رخ می دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما در نمایشگاه کتاب نیم میلیون جمعیت مردمی  را در شرایط خاصی که امروز کشور ما دارد شاهد بودیم که این امر مایه مباهات است زیرا نشان می دهد که مردم با فضا فرهنگ الفت بیشتری پیدا کردند.

صالحی یادآور شد: نمایشگاه کتاب در صنعت نشر بسیار اثرگذار بوده است، همچنین این نمایشگاه در دیپلماسی کشو‌ر ما بر محور کتاب اثر داشته و از این طریق با خیلی از موسسه ها، ناشران و نویسندگان خارجی ارتباط پیدا کردیم که فرصتی بسیار کوتاه اما مغتنم است.

وی افزود: حوزه نشر گرچه حوزه فرهنگی است اما رابطه حوزه نشر با اشتغال را هم می توان دید، ما در حوزه نشر با بیست رسته شغلی درگیر هستیم که از پیش نشر، در حال نشر و بعد از چاپ این اشتغال ها وجود دارد، حجم نشر ایران در بردارنده عناوین متکثر شغلی است و عناوین غیرمستقیم نیز در این راستا همچون سینما و تئاتر با این صنف درگیر هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بحث ما در حوزه اشتغال بیش از گذشته می تواند در حوزه نشر تحت تاثیر قرار گیرد، خاطرنشان کرد: این امر می تواند در فضای مستقیم و غیرمستقیم در مورد نشر شکل بگیرد.

صالحی بیان کرد: تسهیلات بانکی می تواند به حوزه نشر کمک کند تا اشتغال ایجاد شود، البته این موضوع باید مورد توجه دولت قرار گیرد، صنعت نشر محجوب است اما می تواند به طور جدی در ایجاد شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم نسبت به گذشته حضور جدی تر داشته باشد.

وی ابراز داشت: فضای کل کشور و تمهیدات رهبری و رییس جمهور بر این است که ما جریان توسعه علمی کشور را به طور جدی مورد توجه قرار دهیم، توسعه علمی کشور اجزایی دارد که یکی از آنها تولیدات حوزه علم و کتاب هایی که در این عرصه تولید می شود، یک میلیون و دویست هزار کتاب تا پایان سال۹۶ چاپ شده است که از این میان تعداد کتب علوم عملی و ریاضیات و طبیعت ۱۴ درصد، تاریخ و جغرافیا ۱۳ درصد را شامل می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اکنون جریان تولید علم در کشور و تولید کتاب های مولد علم تعداد قابل توجهی را دارد و ناشران عمومی و دانشگاهی که به علم تعلق دارند اندک نیستند، در اصل صنعت نشر علاوه بر اشتغال و شغل افزایی در بحث تولید علم هم باید مدنظر قرار داد، امروز ناشران و مولفان‌ باید یک بال بسیار اساسی و محرک در جریان تولید علم باشند که در کنار دانشگاه ها و اندیشکده ها و همچنین مکان های علمی بتوانند موثر واقع شوند.

صالحی با اشاره به دیپلماسی نشر تصریح کرد: صنعت نشر از زاویه دیپلماسی عمومی و خارجی باید دیده شود، ایران از طریق صنعت نشر می تواند با جهان  ارتباط برقرار کند، در حال حاضر ۲۲/۹درصد از کل نشرهای ما کتاب های ترجمه است که این امر نشان می دهد که ما با اقصی نقاط جهان در ارتباط هستیم، ما با کل جهان با این آمار ارتباط خلاق و فعال داریم و دنیا را از طریق کتاب می شناسیم و این امر بر دل ما می نشیند و در مقابل با دیپلماسی نشر آنها هم از کتاب های ما بهره خواهند برد.

وی در پایان گفت: فرصت قابل توجه برای نخبگان حوزه نشر می تواند برای دیپلماسی فرهنگی ما شرایط خوبی را فراهم کند، ما همانند گذشته که حافظ ها، سعدی ها، ابن سیناها داشتیم امروز هم می توانیم این شرایط را در جهان فراهم کنیم./816/پ۲۰۲/ق

 

ارسال نظرات